Albertsautobedrijflogokl
Kroonoil bovaglogokl
HENDRIKSTRAAT 3-5, 3314 ZM
Photo Photo

Al jaren zijn we liefhebber van de originele Fiat 500. Op de leeftijd van 16/17 jaar ben ik voor het eerst in contact gekomen met de Fiat 500 bij mijn eerste baas, autoservice de Groot (Suzuki dealer, toendertijd gevestigd aan de Blekersdijk te Dordrecht), waar deze auto's technisch werden nagekeken en waar zo nodig het plaatwerk werd vervangen.

In mei 2010 zijn we begonnen om een Fiat 500 uit 1967 te restaureren en om te bouwen naar Abarth. De auto wordt helemaal gestript, alles eruit en eraf. Vervolgens wordt al het slechte plaatwerk vervangen door nieuw of gerepareerd.

De voor- en achterschermen worden vervangen door bredere schermen, waardoor het de bekende Abarth uitstraling krijgt. Als alles strak en geschuurd is kan de auto worden gespoten en weer worden opgebouwd met onder andere een nieuw open dakje en Fiat 126 motor. Volg onze vorderingen via deze pagina...

Klik op de kleine afbeeldingen hieronder voor een vergroting.

Vespa PK50 XL

We zijn begonnen met het restaureren van een Vespa scooter, model PK50 XL uit 1986. Dit als tussendoor project; Fiat 500 en de Fiat 600 zijn hierna weer aan de beurt.

Als eerste is de scooter helemaal gestript. Hij was muisgrijs, maar hij wordt rood met roomwit. De motor is eraf gehaald, de voorvork is eruit, alle kappen zijn eraf en de wielen zijn verwijderd. Diverse slechte plekken zijn onderhanden genomen. De body is helemaal geschuurd en gestraald. Ook de diverse kappen zijn kaalgemaakt. Hierna is alles in de primer gespoten, om vervolgens te worden gespoten. De body wordt roomwit. De kap van het reservewiel, de motor en het stuur worden rood. Het voorspatbord wordt rood met roomwit. De velgen worden rood en de remtrommels worden roomwit. De velgen worden voorzien van white wall banden. En dan moet alles weer gemonteerd worden.

Photo

AUGUSTUS 2011

Misschien denkt u wel "zie je, daar heb je weer zo'n gestrand restauratieproject, het gebeurt zelfs bij een garagebedrijf". Maar wij kunnen u verzekeren, dit is niet het geval! Het klopt dat er al even geen vorderingen zijn in de restauratie van de Fiat 500, maar door andere werkzaamheden staat deze restauratie even op een laag pitje. Op dit moment zijn we bezig om een Fiat 600 rijklaar te maken. Hierover volgt later meer.

 

NOVEMBER 2010

Het nieuwe plaatwerk is in de beschermende primer gespoten. Nog lang niet klaar, waar wel leuk om de diverse nieuwe stukken plaatwerk even op te hangen, zodat je een indruk krijgt van hoe het kan gaan worden.

Photo

Photo

Photo

Photo

Photo

OKTOBER 2010

In oktober hebben we een “braadspit” aangeschaft. Dit is een verrijdbare en kantelbare brug. Door steunen op de auto te lassen en vervolgens de auto op de brug te bevestigen, kan deze op zijn zijkant of zelfs ondersteboven staan, waardoor werken aan de bodem een stuk makkelijker gaat.

Zo kom mooi en makkelijker het slechte stuk in de wielkas rechtsvoor worden gerepareerd. Het plaatwerk hiervoor moest weer zelf worden gemaakt.

Photo

Photo

Photo

Photo

Photo

Photo

Photo

SEPTEMBER 2010

In september zijn de nieuwe bodemplaten aan de beurt. De oude worden verwijderd, net als de dorpels. Om te voorkomen dat de auto vervormd als de dorpel eruit is, worden tijdelijke stalen stroken in de deuropening gelast. Vervolgens kunnen de nieuwe binnen- en buiten dorpel gelast worden.

 

Ook is het binnenfront aan de voorkant waar de accu op staat vervangen en in oktober is het verroeste plaatwerk onder het voorraam eruit geslepen en vervangen door een nieuw stuk plaatwerk.

Photo

Photo

Photo

Photo

Photo

Photo

Photo

Photo

Photo

JULI 2010

Inmiddels is het juli. Beide deurstijlen zijn slecht. Dit is één van de weinige stukken plaatwerk die niet te koop zijn, dus moesten we zelf aan de slag met een stuk plaat en een buigbank.

Ook zijn de diverse gaten in het dak gerepareerd en voorzien van de nodige bescherming.

Photo

Photo

Photo

Photo

Photo

Photo

Photo

JUNI 2010

In juni hebben we een groot aantal nieuw plaatwerk gekocht, want bijna alles is nog nieuw te koop. Nieuwe deuren, voor- en achterschermen, kofferklep, motorkap, bodemplaten, binnen- en buitendorpels en nog wat kleinere stukjes plaatwerk. Zelfs het nieuwe linnen dakje (zwart-wit geblokt) is al aangeschaft .

 

Vervolgens zijn we begonnen met het verwijderen van het plaatwerk, zoals de neus met de zijschermen en de achterpanelen.

 

Bij het blank maken van het dak, komen we er achter dat de auto in de loop der jaren verschillende kleuren heeft gehad, wat natuurlijk niet raar is voor een auto uit 1967.

 

Diverse delen waren weggerot, zoals het stukje plaatwerk onder het achterraam. Het oude stuk is eruit geslepen. Het nieuwe stuk is pas gemaakt en is erin gelast onder andere door middel van een puntlasapparaat. Vervolgens zijn de naden van het nieuw ingelaste stuk plaatwerk vertind, dit om te voorkomen dat het weer gaat roesten en voor een mooiere afwerking. Vervolgens is het in de oranje primer gezet om roest tegen te gaan zolang de auto nog niet gespoten is.

Photo

Photo

Photo

Photo

Photo

Photo

Photo

Photo

Photo

Photo

Photo

Photo

Photo

MEI 2010

In mei 2010 zijn we begonnen met het strippen van de Fiat 500. Deuren, kofferklep en motorkap zijn eraf gehaald. Binnen zijn ook de stoelen, de achterbank en de bekleding verwijderd. Ramen zijn verwijderd en ook de motor (welke achterin ligt) is eruit gehaald.

Photo

Photo

Photo

Photo